بدھ، 5 جولائی، 2017

ڈَڈُو کرن گڑَیں گڑَیں





ڈَڈُو کرن گڑَیں گڑَیں


چاچا بَلھا چھپڑ دے کنڈھے تے بیٹھا، بڑے دھیان نال مَجھاں ولے ویکھی جاندا سی۔ مجھاں بڑے مزے نال چھپڑ دے گھنگلے پانی وچ بیٹھیاں اگالی کردیاں پئیاں سن۔ اک مجھ نے اکھاں میٹ کے سر وی پانی وچ ڈوب لیا، پر چھیتی دینی کڈھ لیا تے نال ای اک لمی ساری "پھُرڑڑڑڑ" ماری۔ دوجی مَجھ اُٹھ کھلوتی تے اپنا چِکڑ نال بھریا پِنڈا لے کے، تیجی نال کھَیہ کے بَیہ گئی۔ تیجی نوں خبرے اوہدی ایہ شوخی چنگی نہیں لگی؛ اوہ اُٹھ کھلوتی۔ دوجی مَجھ دا وی ادھا کو جثہ تاں لبڑ ای گیا سی۔ "واہ" چاچے بلھے نے آسمان ولے جھاتی ماری، پتلیاں پتلیاں لَسراں سارے آسمان تے دِسدیاں سی؛ چڑھدےپاسیوں اوہنوں چٹے کالے سنھگنے بدل دِسے۔ "واہ" او جیویں اپنے آپ نال بولیا: "سیانے ٹھیک ای کہندے نیں! اِک مَجھ سارِیاں نو ں لبیڑ دیندی اے"۔

فرق تاں کوئی نہیں رَہ گیا، اپنے آل دوالے ویکھو تے سارے ہی لبڑے نیں۔ اول تاں کسے دا ایس چکڑ ول دھیان دی نہیں جاندا۔ پر جے کدھرے کوئی کسے نوں پُچھ ای بہوے تے جواب ملدا اے: "ایہ چکڑ تاں فلانے دا اے، میں تے صاف ستھرا آں"۔ چاچا ابھڑ واہے اپنی تھاں تے کھڑو گیا تے اپنے لِیڑے جھاڑن لگ پیا۔ نالے ای بڑان لگ پیا: "میں تے صاف ستھرا آں، میں تے صاف ستھرا آں"۔ اوہدا ایہ بڑاونا کسے ہور نوں کیہ سنیندا، اوہنوں آپ نوں وی نہیں سی سنیندا پیا۔ اوتھے رَولا ای اینا سی۔

چھپڑ ڈَڈُواں نال بھریا سی تے سارے ای بولی جاندے سن، کسے دی گڑَیں موٹی تے کسے دی باریک۔ ہور تے ہور نکیاں نکیاں ڈَڈِیاں وی پورا زور لا کے "تڑِیں تڑَیں" بولدیاں سی پئیاں۔ "ایہ کیہ رَولا پایا اے تسیں؟ چُپ کرو!" چاچا بَلھا بڑے رُعب نال بولیا، جیویں ڈدواں نے اوہدی گل سن ای نہ لینی ہووے، مَن وی لینی ہووے۔ ڈَڈُو کدوں سُندے نیں بھلا! چاچا سوچیں پئے گیا: "ایہ کیہ کہندے نیں پئے؟ تے کس نوں کہندے نیں پئے! چلو، مینوں نہیں سمجھ آئی، ایہناں نوں تاں اک دوجے دی گل سمجھ آ جاندی ہووے گی! پھر؟ ایہ وی اِک دوجے دی نہیں سُندے؟ اپنی اپنی گڑَیں گڑَیں کیتی جاندے نیں بس! کسے نوں پرواہ ای نہیں، کوئی سُندا وی اے کہ نہیں۔ کمال اے بھئی، بندے دے پتر نہ ہون تے!"۔ چاچے نے اچی ساری "ہاؤش ش ش ش" دی آواز کڈھی، چھپڑ کنڈھیوں دو تِن ڈھِماں چُک کے مَجھاں ولے سُٹیاں، مَجھاں ملکڑے ملکڑے پانی وچوں نکل کے اِک پاسے ٹُر پیاں۔ مجھاں دے نال کَٹے وی سارے لبڑے ہوئے سی۔ "چنگا نہاتا اے بھئی تُسیں! رہے نا ڈنگر دے ڈنگر!" اِک مَجھ نے زور نال پُوچھل گھمائی، چاچے نے بڑا اوکھا ہو کے بُوتھا بچا لیا پَر ، سارا چکڑ اوہدے جھَگے تے مَجھ دی پوچھل ورگا گول گھتیرا بنا گیا۔

نکیاں نکیاں کنیاں پین لگ پیاں سن، مَجھاں پِنڈ والے راہ تے پئے گیاں تے چاچا بلھا اوہناں دے پچھے ٹریا جاندا آودے جھَگے نوں چِکڑ پونجھن دے رَولے وِچ ہور لبیڑی جاندا سی۔ پھر سارا کچھ بھل کے اوہ منہ ای منہ وچ گاون لگ پیا: "ڈَڈُو کرن گڑَیں گڑَیں، مینہ وسے گا"۔ ۔ "ڈَڈُو کرن گڑَیں گڑَیں، مینہ وسے گا" ۔۔ "ڈَڈُو کرن گڑَیں گڑَیں، ۔ ۔ ۔ "



۔۔۔۔۔۔۔۔ محمد یعقوب آسیؔ ۔۔ بدھ 5 جولائی 2017ء

اتوار، 2 جولائی، 2017

چاچا بَلھا اور مُلا لُغاتی




چاچا بَلھا اور مُلا لُغاتی
سلسلہ: بدرِ احمر (مِری آنکھیں مجھے دے دو)۔
۔۔۔۔۔

ایک لالہ مصری خان ہی کیا کم تھے! کہ ہم چاچا بَلھا سے بھی پنچہ آزمائی کر بیٹھے۔ لفظ پنجہ آزمائی ہم یہاں چاچا کی لغت کے مطابق لائے ہیں، ورنہ ہمارے مہربان جانتے ہیں کہ ہم نے اتنی دلیری نہ کبھی دکھائی اور نہ اس کا کوئی امکان ہے۔ کہتے ہیں انسان خطا کا پُتلا ہے، اور یہ پُتلا اگر ہماری طرح دُبلا پَتلا بھی ہو تو؟ تو! یہاں  ان کہی بھی ان کہی نہیں رہتی۔
پنجابی ہماری مادری زبان ہے؛ مان لینے میں ہرج بھی کیا ہے! مگر اس کو کیا کہئے کہ پنجابی میں اپنا حال اپنے وجود سے بھی پَتلا ہے۔ ہمیں اس کا اندازہ تو تھا، چاچا بَلھا سے بات ہوئی تو جانا کہ یہ محض اندازہ نہیں، بلکہ ایک چرائتی کرائتی حقیقت ہے۔ پہلے ہی ٹاکرے میں ہم ان سے پوچھ بیٹھے: "چاچا، بُلھا تو ہم نے سنا ہے بلکہ بابا بُلھے شاہ مشہور و معروف صوفی شاعر ہو گزرے ہیں؛ یہ بَلھا کیا ہوتا ہے؟" چھوٹتے  ہی کسی مرکھنے بھینسے کی طرح ڈکرائے: "پنجابی ہو؟" کہا: "ہاں" بولے: "نہیں ہو!"۔ لیجئے صاحب، یہ بھی ایک ہی کہی! ایک لفظ کیا پُوچھ لیا، ہمارا پنجابی ہونا ہی مشکوک ٹھہرا۔ ساری لغت تو کسی کو بھی ازبر نہیں ہوتی، کوئی نہ کوئی لفظ تو اول اول سامنے آتا ہے، پھر آتا رہے، جاتا رہے۔
لغت سے یاد آیا، ہمارے ایک دوست کے دوست کے دوست ہیں حضرت ملا لُغاتی دلی والے۔ چچا  ٹھیک ہی کہہ گئے: "میاں، اب وہ دلی کہاں!"۔ واقعی، اب وہ دلی کہاں! وہی  دلی جہاں کبھی اپنے چچا غالب ہوا کرتے تھے، ان کے باذوق حریف ہوا کرتے تھے؛ اب  مُلا لغاتی ہوتے ہیں۔ کیا خوب فرما گئے حضرت مولینا جامی کہ "با زاغ تذرو را چہ نسبت" (کوے اور منال کا کیا موازنہ!)۔ ہمارے فرشتوں کے علم میں بھی نہیں تھا کہ چاچا بَلھا سے بھی وہی غلطی سرزد ہوئی تھی جو ہم سے ہوئی۔ چاچا نے ملا  لغاتی سے کسی لفظ کے معانی پوچھے تھے اور انہیں جواب ملا تھا: "اتنا ہی شوق ہے تو کوئی اچھی سی لغات خرید رکھو۔" ملا کا تفصیلی تعارف کسی آئندہ نشست پر اٹھا رکھتے ہیں، فی الحال اتنا جان لیجئے کہ ان سے طویل ملاکڑے کے بعد چاچا اس نتیجے پر پہنچے تھے کہ ملا موصوف لغت کے ناقص علم کے زور پر ملا کہلاتے ہیں۔ اس کا کیا کیجئے کہ اپنے استاد چٹکی نے چٹکی بجاتے میں ملا کی آدھی پھونک نکال دی تھی، آدھی ہنوز باقی ہے۔ کچھ لوگوں کو یہ کہتے بھی سنا کہ پیسہ بولتا ہے۔ ملا کے علمی غبارے اور پیسے کے تال میل پر اس سے زیادہ کچھ کہنا نقصِ امن کا باعث ہو سکتا ہے۔
نقصِ امن کو خطرہ ہو، نہ ہو؛ ہم ضرور نقصِ انا سے دو چار ہوئے تھے جب چاچا نے ہمارے  پنجابی ہونے پر سوال اٹھایا تھا۔ ہم نے فوراً ہاتھ اٹھا دئیے کہ نقصِ انا کی قیمت پر ہی سہی، اپنی مادری زبان کا کوئی بھولا بسرا لفظ تازہ ہو جائے تو کیا ہرج ہے!  چاچا کے مفصل بیان کا خلاصہ یہ ہے کہ: بَلھا (بر وزنِ بُلھا: ب مفتوح، لام مشدد، ہائے مخلوط) وہ شخص، بیل، بھینسا وغیرہ ہوتا ہے جس کے ماتھے پر کچھ بال نمایاں طور پر سفید ہوں۔ ان بالوں کے نیچے کھال کا قطعہ بھی سفید ہو تو سونے پر سہاگا۔ عوامی زبان میں اس سے مراد ایسا شخص ہوتا ہے جو اپنی حماقتوں کی وجہ سے معروف ہو (جیہڑے ایتھے بَلھے، اوہ لھور وی بَلھے: بات وہی جھڈو والی ہے کہ: بی بی پہلوں ایہ دس تینوں میرا ناں کس نے دسیا اے)۔ کبھی کبھی جذبہء ترحم کے تحت اس کو اچھے معانی بھی دے دیتے ہیں (کیوں؟ توں کوئی بَلھا ایں؟ یعنی تم میں کیا خاص بات ہے؟)۔
ہمیں چاچا بَلھا سے مل بیٹھنے کے متعدد مواقع ملے؛  ان سے گپ شپ کے بعد ہم پر یہ کھلا کہ چاچا بلھا  ہر دو پہلو سے نمایاں ہیں۔ یہ کھلنا ہنوز باقی ہے کہ ملا لغاتی سے ملنے کے بعد اِن  کا  کون سا پہلو زیادہ نمایاں ہوا ہے۔ چاچا  سے اس نکتے پر بات کرنا ہمیں ابھی تو محال لگتا ہے، تاہم کون جانے کسی وقت وہ  ڈکرانے کے موڈ میں نہ ہوں، اور ہمارے ساتھ ساتھ ہمارے دوست بھی ان کے بارے میں  مزید جان سکیں۔

 محمد یعقوب آسیؔ
اتوار: 2 جولائی 2017ء